Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Towarzystwo Biologii Rozrodu zwane dalej Towarzystwem jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar RP, a siedzibą miasto Olsztyn.
§ 3
- Towarzystwo może powoływać oddziały oraz sekcje i zespoły.
- Towarzystwo może wydawać czasopismo. Decyzję o wydawaniu czasopisma podejmuje Zarząd Główny w uchwale określającej cel, przedmiot, nazwę i zasady organizacyjne czasopisma.
§ 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji naukowych, lekarskich i społecznych, jeżeli przynależność do nich służy realizacji celów Towarzystwa.
§ 5
Towarzystwo ma prawo używać pieczęci i odznaki według wzorów ustalonych przez Zarząd Główny i zatwierdzonych przez Komisję Rewizyjną.
§ 6
Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 7
Celem Towarzystwa jest inicjowanie i organizowanie wszelkich przedsięwzięć zmierzających do rozwoju nauk związanych z biologią rozrodu człowieka i zwierząt, a w szczególności:
- upowszechnianie i popularyzacja zdobyczy naukowych,
- popieranie twórczości naukowej,
- inicjowanie prac naukowo-badawczych i organizacyjnych w zakresie zainteresowań Towarzystwa,
- inicjowanie, popieranie i prowadzenie wymiany doświadczeń i współpracy naukowej z zagranicą.
§ 8
Cele statutowe Towarzystwo realizuje przez:
- organizowanie konferencji i zjazdów naukowych,
- organizowanie publicznych odczytów i wykładów oraz innych form upowszechniania nauki,
- współpracę z pokrewnymi naukowymi towarzystwami krajowymi i zagranicznymi,
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- ogłaszanie konkursów na prace naukowe z zakresu biologii rozrodu człowieka i zwierząt,
- opiniowanie stanu, potrzeb i kierunków rozwoju biologii rozrodu człowieka i zwierząt,
- przyznawanie nagród oraz subwencji na badania z zakresu biologii rozrodu człowieka i zwierząt oraz na udział członków Towarzystwa w zjazdach i szkoleniach zagranicznych,
- współdziałanie z samorządem terytorialnym, instytucjami, organizacjami oraz osobami fizycznymi zainteresowanymi działalnością Towarzystwa,
- podejmowanie wszelkich innych prac i działań zmierzających do podniesienia w Polsce wiedzy z zakresu biologii rozrodu człowieka i zwierząt oraz nauk pokrewnych,
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 10
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być osoby pracujące w zakresie biologii rozrodu człowieka i zwierząt. Ustanie stosunku pracy z powodu przejścia na emeryturę nie pozbawia członka praw członkowskich, ani prawa wstąpienia do Towarzystwa.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba szczególnie zasłużona dla Towarzystwa lub o wybitnych zasługach naukowych lub organizacyjnych w obszarze nauk związanych z biologią rozrodu człowieka i zwierząt.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie organizacyjne i finansowe na cele statutowe Towarzystwa.
§ 11
- Członków zwyczajnych przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji kandydata Zarząd Oddziału Towarzystwa. Kandydat powinien posiadać pisemną rekomendację dwóch członków wprowadzających.
- Od odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zarządu Głównego Towarzystwa, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Główny Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członkostwo honorowe osobom fizycznym nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo:
- brać udział w zjazdach i konferencjach Towarzystwa,
- brać czynny udział we wszystkich działaniach i inicjatywach organizowanych przez Towarzystwo,
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- korzystać z porad, pomocy i urządzeń Towarzystwa,
- zgłaszać postulaty i wnioski do władz Towarzystwa.
§ 13
- Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa i obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 14
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- czynne uczestniczenie w realizacji celów Towarzystwa i propagowanie jego działalności,
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- przestrzeganie norm współżycia społecznego i etyki zawodowej,
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 15
- Członkowie wspierający mogą:
- brać udział w zjazdach i konferencjach Towarzystwa,
- uczestniczyć z głosem doradczym we wszystkich działaniach i inicjatywach Towarzystwa,
- zgłaszać postulaty i wnioski do władz Towarzystwa.
- Członkowie wspierający są zobowiązani do wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania uchwał Towarzystwa.
§ 16
Członkostwo ustaje wskutek:
- dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 24 miesiące,
- śmierci członka lub likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
- wykluczenia decyzją Zarządu Głównego za działalność na szkodę Towarzystwa, nieprzestrzeganie postanowień statutu, regulaminów lub uchwał Towarzystwa oraz w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na środek karny w postaci pozbawienia praw publicznych,
- likwidacji Towarzystwa.
§ 17
- Skreślenie z listy członków może nastąpić nie wcześniej niż w miesiąc po uprzednim pisemnym upomnieniu.
- Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd Oddziału, a w jego braku Zarząd Główny. Ponownego przyjęcia do Towarzystwa członka, uprzednio skreślonego za niepłacenie składek, może dokonać Zarząd Oddziału, po uzyskaniu zgody Zarządu Głównego.
- O skreśleniu z listy członków oraz wykluczeniu zawiadamia się członka z podaniem przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
- Od decyzji zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o decyzji. Odwołanie rozpatrywane jest na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 18
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie członków;
- Zarząd Główny;
- Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata.
- Członkowie Zarządu nie mogą sprawować tych samych funkcji dłużej niż 2 kolejne kadencje.
- Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Kadencja władz kończy się z chwilą wyboru nowych władz.
§ 20
- W okresie kadencji Zarząd i Komisja Rewizyjna mają prawo uzupełnienia składu organu poprzez powołania nowych członków na miejsce tych, którzy ustąpili w czasie kadencji.
- Powołania dokonuje uchwałą organ, którego skład został zmniejszony.
- W skład organu zostaje powołana osoba, która uzyskała kolejną największą liczbę głosów w wyborach do organu podczas ostatniego Walnego Zgromadzenia, na którym dokonywano wyborów władz.
- W przypadku odmowy pełnienia funkcji, organ powołuje kolejną osobę według zasad określonych w zdaniu poprzednim.
- W razie braku kandydatów wyłanianych w sposób określony powyżej organ powołuje do swego składu innego członka.
- Liczba członków organu powołanych w sposób określony w ust. 1 – 5 nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 21
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
- Uchwały mogą być podejmowane przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, pod warunkiem powiadomienia wszystkich członków o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania, jeżeli Statut nie stanowi inaczej. W sprawach nie objętych porządkiem obrad nie można powziąć uchwały, chyba, że na zebraniu obecni są wszyscy członkowie, a nikt z obecnych nie wniósł sprzeciwu dotyczącego powzięcia uchwały, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
- Uchwały Zarządu lub Komisji Rewizyjnej mogą być podejmowane mimo braku formalnego zwołania posiedzenia organu, jeżeli na zebraniu obecni są wszyscy członkowie organu, a nikt z obecnych nie wniósł sprzeciwu dotyczącego odbycia posiedzenia organu lub wniesienia spraw do porządku obrad.
- Uchwały Zarządu lub Komisji Rewizyjnej mogą być podejmowane w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie organu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
A. Walne Zgromadzenie członków Towarzystwa
§ 22
- Walne Zgromadzenie członków Towarzystwa jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Główny raz na 3 lata, przed końcem kadencji.
- Walne Zgromadzenie może odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§ 23
- O pierwszym i drugim terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków nie później niż na 14 dni przed terminem jego zwołania,
- Jeżeli w pierwszym terminie podanym do wiadomości członków nie ma obecnych 1/2 uprawnionych, uchwały Walnego Zgromadzenia podjęte w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę obecnych członków Towarzystwa,
- Uchwały Walnego Zgromadzenia mogą być podejmowane jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości członków w terminie i w sposób określony w ust. 1.
§ 24
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
§ 25
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwołane w terminie do 6 tygodni od daty zgłoszenia żądania (wniosku) i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§ 26
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
- uchwalanie głównych kierunków i programu działalności Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie członkom swych władz absolutorium,
- wybór i odwoływanie Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz ustalanie liczby ich członków,
- uchwalanie zmian statutu,
- rozpatrywanie wniosków i podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez członków i władze Towarzystwa,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
§ 27
- Walne Zgromadzenie obraduje zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem obrad.
- Z obrad Walnego Zgromadzenia sporządzony jest protokół, który podpisują przewodniczący zgromadzenia i protokolant. Protokół mogą przeglądać oraz czynić z niego odpisy wszyscy członkowie Towarzystwa.
B. Zarząd Główny
§ 28
- Zarząd Główny jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między walnymi zgromadzeniami i kieruje działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia.
- Zarząd reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa uprawniony jest Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu działający łącznie z innym członkiem Zarządu.
§ 29
W sprawach, w których Statut nie określa właściwości władz Towarzystwa, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zgromadzenia członków.
§ 30
- W skład Zarządu Głównego, wybieranego przez Walne Zgromadzenie wchodzą:
- Prezes
- Wiceprezes
- Skarbnik
- Sekretarz
- co najmniej 3 członkowie wybrani przez Walne Zgromadzenie
- W posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym uczestniczą także następujące osoby:
- Prezes poprzedniej kadencji
- Redaktor Naczelny Czasopisma wydawanego przez Towarzystwo,
- Prezesi Zarządów Oddziałów Towarzystwa,
- Przewodniczący Komitetu Biologii Rozrodu PAN.
- Posiedzenia Zarządu Głównego winny odbywać się co najmniej raz w roku, nie wliczając zebrań, organizowanych w czasie Zjazdów Towarzystwa.
- Posiedzenia Zarządu Głównego mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§ 31
Do kompetencji Zarządu Głównego należy kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa, a w szczególności:
- inicjowanie i zwoływanie kongresów, zjazdów i konferencji naukowych oraz ustalanie ich tematyki,
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej,
- inicjowanie i utrzymywanie współpracy z innymi instytucjami i towarzystwami krajowymi i zagranicznymi,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa, ustalanie wysokości składek członkowskich oraz sposobu ich podziału pomiędzy Zarząd Główny a Oddziały,
- realizacja uchwał walnego zgromadzenia,
- przyjmowanie darowizn, zapisów i nagród,
- wydawanie opinii i oświadczeń związanych z biologią rozrodu człowieka i zwierząt oraz z naukami pokrewnymi,
- kierowanie działalnością gospodarczą Towarzystwa oraz innymi przedsięwzięciami mającymi na celu pozyskanie środków dla realizacji celów statutowych,
- zawieranie umów oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych w Statucie dla innych władz,
- skreślanie członków Towarzystwa zgodnie ze Statutem,
- wykonywanie innych zadań wynikających z niniejszego Statutu oraz podejmowanie czynności niezbędnych dla wykonania zadań Towarzystwa,
- powoływanie Oddziałów i określenie zakresu ich działania.
C. Komisja Rewizyjna
§ 32
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Towarzystwa, składa się z co najmniej 3 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§ 33
Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- zgłaszanie Zarządowi wniosków i uwag w sprawie działalności Towarzystwa oraz żądanie wyjaśnień w tych sprawach,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 34
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Członkowie Komisji uprawnieni są do przeglądania wszystkich ksiąg i dokumentów oraz sprawozdania bezpośredniego stanu majątkowego Towarzystwa.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Rozdział V
Oddziały Towarzystwa
§ 35
- Oddziały są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa, tworzonymi przez Zarząd Główny na wniosek co najmniej 5 członków założycieli.
- Zarząd Główny może podjąć uchwałę w sprawie rozwiązania Oddziału w przypadku:
- spadku liczby członków poniżej 5,
- uchwały Walnego Zgromadzenia Oddziału powziętej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków,
- nie realizowania statutowych zadań Towarzystwa,
- braku uzasadnienia organizacyjnego lub statutowego do dalszego istnienia Oddziału.
- Pierwsze Walne Zgromadzenie Oddziału odbywa się w obecności delegowanego członka Zarządu Głównego.
- Za zgodą wyrażoną przez Zarząd Główny Oddziały mogą posiadać osobowość prawną.
- Po utworzeniu Oddziału jego członkowie podejmują następujące czynności:
- zbierają się na Walnym Zgromadzeniu programowo – wyborczym, dokonują wyboru władz Oddziału, przyjmują założenia programowe i zasady prowadzenia gospodarki finansowej Oddziału,
- Walne Zgromadzenie Oddziału zwołuje się najpóźniej w ciągu 7 dni od chwili zawiadomienia o utworzeniu Oddziału.
- Prezes Zarządu Oddziału informuje Zarząd Główny na piśmie o wyborze władz Oddziału.
- O utworzeniu Oddziału, składzie osobowym jego władz lub dokonanych zmianach osobowych Prezes Zarządu Oddziału zobowiązany jest do powiadomienia właściwych władz administracyjno – rejestrowych w terminie 14 dni od dokonania czynności.
- Prezes Zarządu Oddziału uczestniczy w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
- Wyborów władz Oddziału dokonuje się w głosowaniu bezpośrednim, tajnym, zwykłą większością głosów.
§ 36
- Władzami Oddziałów są:
- Walne Zgromadzenie Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Walne Zgromadzenie Oddziału może powołać Komisję Rewizyjną Oddziału. Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio postanowienia par. 32, 33 i 34. Jeżeli Walne Zgromadzenie Oddziału zaniecha wyboru Komisji Rewizyjnej wówczas kontrolę prac Oddziału sprawuje Główna Komisja Rewizyjna.
- Oddział prowadzący samodzielną gospodarkę finansową musi posiadać Komisję Rewizyjną.
- W sprawach nie uregulowanych odrębnie dla władz Oddziału stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu dotyczące władz Towarzystwa.
A. Walne Zgromadzenie Oddziału
§ 37
- Walne Zgromadzenie członków Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału.
- W Walnym Zgromadzeniu Oddziału biorą udział członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający.
- Walne Zgromadzenie Oddziału zwoływane jest przez Zarząd raz na 3 lata.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału nie później niż na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia członków.
- O pierwszym i drugim terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Oddziału zarząd zawiadamia członków nie później niż na 7 dni przed terminem jego zwołania.
- Jeżeli w pierwszym terminie podanym do wiadomości członków nie ma obecnych 1/2 uprawnionych, uchwały Walnego Zgromadzenia Oddziału podjęte w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę obecnych członków Oddziału.
- Walne Zgromadzenie Oddziału może odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Oddziału mogą być podejmowane jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad, podanym do wiadomości członków w terminie i w sposób określony w ust. 5.
- Zarząd Główny może zwołać Walne Zgromadzenie Oddziału w przypadkach gdy Zarząd Oddziału:
- pomimo złożenia wniosku nie zwołał Walnego Zgromadzenia Oddziału,
- nie realizuje swoich statutowych obowiązków lub w ogóle zaprzestał działalności.
§ 38
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału powinno być zwołane w terminie do 6 tygodni od daty zgłoszenia żądania (wniosku) i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału może odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
B. Zarząd Oddziału
§ 39
- Na czele Oddziału stoi Prezes, który reprezentuje jednoosobowo Oddział na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- realizowanie celów Towarzystwa na obszarze objętym jego działaniem,
- przyjmowanie do Towarzystwa członków zwyczajnych,
- pobieranie składek członkowskich od członków Oddziału i odprowadzanie ich do Zarządu Głównego do 30 marca,
- sporządzanie sprawozdania finansowego Oddziału za każdy rok kalendarzowy, zawierającego aktualną liczbę członków zwyczajnych, emerytowanych oraz poniżej 35 roku życia i przesłanie go do Skarbnika Zarządu Głównego TBR do dnia 30 kwietnia,
- przedkładanie Zarządowi Głównemu propozycji celów i sposobów wydatkowania wpływów finansowych.
C. Komisja Rewizyjna Oddziału
§ 40
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z trzech członków: Przewodniczącego, Zastępcy i Sekretarza.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
- kontrola działalności Oddziału pod kątem jej zgodności z przepisami prawa, Statutem i regulaminami oraz uchwałami władz Towarzystwa i Oddziału,
- kontrola działalności merytorycznej, finansowej i gospodarczej,
- kontrola opłacania składek członkowski i wykorzystywania funduszy Oddziału,
- zgłaszanie wniosków do Zarządu Oddziału,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu Oddziału oraz Komisji Rewizyjnej Towarzystwa sprawozdań ze swej działalności,
- występowanie z wnioskami, w formie pisemnej, o zwołanie posiedzenia Zarządu Oddziału i Walnego Zgromadzenia Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału zbiera się na posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Rozdział VI
Majątek Towarzystwa i zaciąganie zobowiązań majątkowych
§ 41
Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§ 42
- Działalność Towarzystwa jest finansowana z funduszów:
- składek członków zwyczajnych oraz świadczeń członków wspierających,
- zapisów, dotacji, spadków i darowizn,
- dochodów z majątku Towarzystwa,
- wpływów z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.
- Towarzystwo może przyjąć spadek wyłącznie z dobrodziejstwem inwentarza.
- Członek wspierający, sponsor lub darczyńca może złożyć dyspozycję określającą szczegółowy cel i sposób wykorzystania przekazanej dotacji lub darowizny.
§ 43
Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa składa Prezes Zarządu Towarzystwa.
§ 44
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, z tym, że cały dochód z tej działalności musi być przeznaczony na realizację celów statutowych Towarzystwa.
- Zarząd może udzielać jednemu z członków zarządu albo innej osobie pełnomocnictwa do kierowania działalnością gospodarczą Towarzystwa, a także do dokonywania czynności określonego rodzaju.
§ 45
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Towarzystwa, Oddziałów i innych wewnętrznych jednostek organizacyjnych Towarzystwa ustala Zarząd Główny.
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 46
- Zmiana statutu Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością oddanych głosów.
- Rozwiązanie Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 3/4 oddanych głosów, w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§ 47
Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określi sposób likwidacji oraz cele, na jakie ma być przeznaczony jego majątek.